Rozpětí křídel bezmála tři metry, maximální rychlost 140 kilometrů v hodině a také 600 hodin práce. To vše v sobě spojuje model stíhačky Albatros D. V A, který bude vůbec poprvé veřejně k vidění na letošním 22. ročníku interaktivní výstavy For Model na Výstavišti Flora Olomouc.
For Model 2024 se koná již tento týden od pátku 22. do neděle 24. března. Jde o jednu z největších tuzemských akcí zaměřenou na modely, sběratelství a také digitální technologie, hry, hračky či stavebnice.
Výstava na olomouckém výstavišti zaplní největší pavilon A, dále pavilon E, jemuž bude dominovat modulová a zahradní železnice, a jejich okolí. Nejlevnější lístky jsou k dostání na webu Výstaviště Flora Olomouc. Parkování zdarma pak bude pro návštěvniky opět připraveno u Galerie Šantovka na ploše P6.
„Již řada modelářů si k první prezentaci svých modelů v minulých letech vybrala právě interaktivní výstavu For Model. Těší mě, že i letos u nás bude k vidění krásná modelářská práce, kterou veřejnost ještě neměla možnost spatřit. Dlouholetá spolupráce mezi Výstavištěm Flora Olomouc a komunitou modelářů a sběratelů je velice cenná. Jsem ráda, že se tento vztah daří uchovávat a dále rozvíjet,“ uvedla Eva Fuglíčková, ředitelka Výstaviště Flora Olomouc.
Autorem modelu, v němž nechybí ani figurka pilota v kožené bundě a kukle, je Radim Králík, člen letecko-modelářského klubu LMK OLOMOUC.
„Tento stíhací letoun se mi vždy líbil. Je elegantní, má skvělý aerodynamický tvar. Už jako kluk jsem složil jeho malý plastikový model. Tento je výrazně větší, má měřítko 1:3. Na délku tak měří 2,2 metru, rozpětí křídel je 2,7 metru. Originál této německé stíhačky létal ke konci 1. světové války, kdy se už zlepšila aerodynamika. Za mě je to jeden z nejkrásnějších letounů té doby,“ uvedl Králík.
Stavba modelu mu zabrala zhruba 600 hodin. Vycházel z částečně zpracované stavebnice, v níž od výrobce dostal nelakovaný syrový laminátový trup bez osazené elektroniky a dalších konstrukčních prvků. Samotné sestavení a barvení už bylo na modeláři, který letoun dovede i mistrně ovládat.
Barevné ladění modelu vychází ze stroje, na němž létal Fritz Rumey, jeden z nejznámějších a nejúspěšnějších německých stíhacích pilotů.
„Je to plně funkční model, je schopen plnohodnotné akrobacie. Dosáhne rychlosti 140 kilometrů v hodině, což je velice blízké originálu. Ten létal díky motoru značky Mercedes, jenž měl své maximum na 2 500 otáčkách. Motor modelu se dostane až na 6 000 otáček – je to dvouválec o objemu 80 cm3,“ popsal Králík.
Ve své sbírce modelů má i letuschopné proudové stíhačky, nyní – jak říká u modelu stíhačky Albatros D. V A – přišel čas na něco pomalejšího.
„Při letu je nejdůležitější neztratit orientaci v prostoru a zvládnout letoun v pořádku přivést zpět na zem. Musím ale říct, že konkrétně tento model je na řízení relativně příjemný. Není záludný, pěkně létá a neklade odpor,“ doplnil Králík.